DESAIN DAN OPTIMASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF ANTI KORUPSI UNTUK MENUNJANG PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI MUDA

Authors

  • abdul haris subarjo Adisutjipto Institut of Aerospace Technology
  • Nurcahyani Dewi Retnowati Adisutjipto Institute Of Aerospace Technology

DOI:

https://doi.org/10.31571/jpkn.v7i2.5204

Keywords:

Morals, Games, Design, Anti-Corruption Education

Abstract

Anti-corruption education is an action to control and reduce corruption in the form of a whole effort to encourage future generations to develop an attitude of resolute rejection of every form of corruption. With the existence of anti-corruption education, it is hoped that it will be able to demonstrate Pancasila morals. In learning about anti-corruption education can use an interactive media. Therefore it is necessary to design anti-corruption learning media. The media can help elementary school children to understand more about anti-corruption. The results of the game test on 30 elementary school students, it can be seen that 84% of respondents thought that the game application could run very well, 92% of respondents thought that the language used in the application was very good, 88% of respondents thought the use of images in the game supported material, 88% of respondents think that the game exercises are in accordance with the material, 76% of respondents think that the appearance of the game is very interesting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

abdul haris subarjo, Adisutjipto Institut of Aerospace Technology

Mechanical Engeneering

References

Dedynggego, D., Mohammad, M., & Affan, M. (2015). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif 3D Tata Surya Menggunakan Teknologi Augmented Reality Untuk Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar Sangira. Jurnal Elektronik Sistem Informasi Dan Komputer, 1(2), 45-60.

Eduard, J. (2013). Rancang Bangun Game Edukasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Adobe Flash CS3 Studi Kasus SD Negeri 65 Pangkalpinang (Doctoral dissertation, STMIK Atma Luhur).

Eridani, D. (2013). Implikasi Game Edukasi 2D dan 3D: Mengenal Huruf dan Angka Terhadap Anak Usia 4 hingga 6 Tahun (Doctoral dissertation, Universitas Gadjah Mada).

Hanafri, M. I., Budiman, A., & Akbar, N. A. (2015). Game Edukasi Tebak Gambar Bahasa Jawa Menggunakan Adobe Flash CS6 Berbasis Android. Jurnal Sisfotek Global, 5(2), 50-53.

Hernowo, T. F., Sulviana, E., Willy, W., & Teddy, H. I. (2014). Rancang Bangun Edugame Pembelajaran Kesehatan Gigi untuk Anak-AnakBerbasisUNITY 3D. JATISI (Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi), 1(1), 51-63.

Izzah, L. 2019. Menumbuhkan Nilai Nilai Anti Korupsi pada Membentukan Karakter Melalui “Semai Games” MDTA Rabithatul Ulum. Pekanbaru : PSYCHOPOLYTAN Jurnal Psikologi Vol .2, No.2, 85-95.

Puspitawati, N. K. C. W., Sunarya, M. G., & Arthana, I. K. R. (2015). Pengembangan Aplikasi Game 3D Tebak Rumah Dan Busana Adat Nusantara Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 12(1), 39-49.

Putra, D. W., Nugroho, A. P., & Puspitarini, E. W. (2016). Game Edukasi berbasis android sebagai media pembelajaran untuk anak usia dini. JIMP (Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan), 1(1), 46-58.

Rahman, R. A., & Tresnawati, D. (2016). Pengembangan game edukasi pengenalan nama hewan dan habitatnya dalam 3 bahasa sebagai media pembelajaran berbasis multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 184-190.

Setiadi, W. (2018). Korupsi di Indonesia penyebab, hambatan, solusi dan regulasi. Jurnal Legislasi Indonesia, 15(3), 249-262.

Soemanto, R. (2014). Pemahaman Masyarakat Tentang Korupsi. Yustisia Jurnal Hukum, 3(1), 80-88.

Windawati, R., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Meningkatkan hassil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1027-1038.

Downloads

Published

2023-12-11

How to Cite

subarjo, abdul haris, & Retnowati, N. D. (2023). DESAIN DAN OPTIMASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF ANTI KORUPSI UNTUK MENUNJANG PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI MUDA. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(2), 92–100. https://doi.org/10.31571/jpkn.v7i2.5204